سومین دوره کتابخوان مجازی

شنبه 1 خرداد 1395برچسب:, :: 11:48 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

معاونت توسعه كتابخانه‌ها و كتابخواني نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور كتاب‌هاي «اعترافات غلامان»، «سوران سرد»، «مرگ از من فرار مي‌كند»، «انتظار عاميانه، عالمانه، عارفانه» و «رفتم بالا انار بود» را در قالب سومين سري از كتاب‌هاي طرح «كتاب‌خوان ماه» ويژه خرداد ۹۵ معرفي كرد.

به گزارش لیزنا، كتاب‌هاي «اعترافات غلامان» نوشته حميدرضا شاه‌آبادي، «سوزان سرد» نوشته جواد افهمي، «مرگ از من فرار مي‌كند» نوشته فرهاد خضري، «انتظار عاميانه، عالمانه، عارفانه» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمين پناهيان و «رفتم بالا انار بود» سروده ناصر كشاورز در قالب سومين سري از كتاب‌هاي طرح «كتاب‌خوان ماه» ويژه خرداد ۹۵ از سوي معاونت توسعه كتابخانه‌ها و كتابخواني نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور و در راستاي اجراي منويات مقام معظّم رهبري(دام ظله العالي) در خصوص لزوم معرفي و در اختيار گذاشتن كتاب خوب و سالم براي پرورش فكري جامعه و نيز اقدام عملي در مسير اجراي سياست‌هاي سال ۱۳۹۵ نهاد (سال خواندن) معرفي شدند.

هر ماه چند عنوان كتاب از ميان كتاب‌هاي منتشر شده در سال ۹۴ و ۹۵ در موضوعاتي همچون: سبك زندگي ايراني اسلامي، كتاب‌هاي متناسب با مناسبت‌‎هاي ملي و مذهبي و همچنين عناوين جذاب در حوزه كودك و نوجوان، در موضوعات و مناسبت‌هاي مختلف انتخاب و معرفي مي‌شوند تا ضمن ارتقاي ميزان نرخ مطالعه مفيد، برخي معضلات فرهنگ و اجتماعي نيز در سايه‌ آگاهي‌رساني كتاب‌ها مرتفع شود.

 

گفتني است معرفی و تبلیغ این کتاب‌ها از راه‌های مختلف همچون طرح در نشست‌های کتاب‌خوان،‌کتاب‌خوان مجازی،‌ طرح‌های گرافیکی در فضای مجازی،‌ جلسات نقد و بررسی و... در سراسر کشور انجام می‌شود.

 

خلاصه‌اي از معرفي كتاب‌هاي كتاب‌خوان خرداد‌ماه ۱۳۹۵ به شرح زير است:

 

«اعترافات غلامان» نوشته حميدرضا شاه‌آبادي/ انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان / ۱۲۰ صفحه

این كتاب داستان دوران ولایتعهدی امام رضا(ع) و اعترافات سی غلام ‌سیاه مأمون در مرو است. غلامان آنچه را كه در سال‌های ولایتعهدی امام رضا(ع) بر آنها گذشته، بازگو می‌كنند و خواستار قضاوت خوانندگان مبنی بر این كه آیا برای غلامان هم روز جزایی هست یا نه؟ الماس، از این غلامان به همراه رجاء، ابن ابی‌ضحاك مأموریت می‌یابند كه به مدینه بروند و علی بن موسی(ع) را برای پذیرش ولیعهدی كه در حقیقت تله‌ای برای به شهادت رسانیدن ایشان بود، به مرو بیاورند. آنها غلامانی بودند كه فقط اطاعت می‌كردند. علی‌بن موسی(ع) بعد از پذیرش دعوت مأمون، سر قبر جدشان رسول اكرم(ص) می‌روند‌ و بعد با غلامان راهی مرو می‌شوند، در حالی كه آگاهی داشتند كه این آخرین وداع ایشان با جدشان است، زیرا می‌دانستند كه در غربت به شهادت خواهند رسید.

 

«سوزان سرد» نوشته جواد افهمي / انتشارات سوره‌مهر / ۴۶۷ صفحه

«سوران سرد» قصه جنگ است، اما بیش و پیش از آن که به جنگ عراق با ایران بپردازد، تصویر دو جنگ دیگر را پیش روی مخاطب می‌گشاید؛ جنگ انسان با طبیعت و جنگ انسان با تمناهای نفس. افهمی در این رمان، چنان سرما و زمستان کُشنده منطقه سوران را با استادی ترسیم می کند که مخاطب این سرما را تا مغز استخوان خود احساس می‌کند. از سوی دیگر هم به ترس‌ها و تردیدهای آدمیانی می‌پردازد که در برابر خواهش نفس و تعلقات دنیوی قرار گرفته‌اند.

با این همه، رمان «سوران سرد» در ستایش ایمان و اراده است؛ ایمان و اراده سربازان و نظامیانی که در برابر این طبیعت بی‌رحم و خشن سر خم نمی‌کنند و به نفسانیات خود لگام می‌زنند. افهمی اما همه اینها را بدون افتادن به دام شعار و کلی‌گویی روایت کرده است؛ چراکه با پرداختی بسیار دقیق و جزئی‌نگر، نقشه سوران را در ذهن مخاطب ترسیم می‌کند و بعد به کناری می‌ایستد تا خواننده خود به قضاوت در باب این نبرد نفسگیر بین خیر و شر بنشیند. به تعبیر دیگر، ماجراهایی که در داستان «سوران سرد» اتفاق می‏‌افتد، بکر و دارای سوژه‌ای تازه است. نگاه نویسنده جانبدارانه نیست و همين رويكرد همدلی و همدردی خواننده را نيز برمی‌انگیزد.

 

«مرگ از من فرار مي‌كند» نوشته فرهاد خضري / انتشارات روايت فتح /  ۲۹۶ صفحه

«مرگ از من فرار می کند» داستان‌هایی شنیدنی از عارف بی‌نظیر جبهه‌هاست. داستان‌هایی از روزهایی که «مصطفی چمران» در آمریکا درس می‌خواند، از روزهایی که در لبنان می‌جنگید، از روزهایی که در دهلاویه و سوسنگرد مسئول عملیات چریکی شده بود.

نامه‌های خواندنی مصطفی به خدا، داستان زندگی عاشقانه‌ی او با همسرش، روایت شجاعت‌ها و کرامات مصطفی از زبان همسر او، همرزمان و دوستانش در این کتاب آمده است.

سیر دلتنگی‌های چمران در آمریکا و فعالیت‌های اثر بخش او در کنار امام موسی صدر و دلگرمی‌های او در جبهه‌های جنوب، عاشقانه‌های او با خدا و شخصیت علمی او چنان در کنار هم زیبا نشسته است که از شخصیت او، شخصیتی ناب و کم‌نظیر ساخته است.

این کتاب دربردارنده‌ی دو سفر است: سفر اول زندگی چمران را در آمریکا و لبنان به تصویر کشیده است و سفر دوم داستان رزم چمران در جبهه‌های ایران است. این کتاب مجموعه‌ای از خاطرات و توصیفات اطرافیان چمران از اوست.

 

«انتظار عاميانه، عالمانه، عارفانه» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمين پناهيان / انتشارات بيان معنوي/ ۴۲۰ صفحه

کتاب‌های ارزشمند و فراوانی در باب مهدویت و انتظار نگاشته شده است، اما تجزیه و تحلیل سازنده‌ترین مفهوم در زمینه مهدویت، که همان انتظار فرج است کمتر مورد گفتگوی عالمانه قرار گرفته است.

نویسنده در این کتاب با توجه توامان به مفهوم انتظار در شبکه‌ی معارف دینی و مباحث انسان شناسانه، مباحثی استدلالی و کاربردی بر پایه ی معارف اهل بیت(ع) ارائه داده است.در عصری که توجه به مفهوم کلیدی انتظار بیش از هر زمانی فراگیر شده و علاقه‌مندی قشر دانشجو برای گفتگوی عالمانه از معارف مهدوی مشهود است، کتاب حاضر که بخش مهمی از معارف و مفاهیم عمیق انتظار به زبانی شیوا و در عین تحلیلی بیان کرده است، می‌تواند به عنوان یک متن درسی برای دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

 

«رفتم بالا انار بود» سروده ناصر كشاورز / نشر چکه / ۲۴ صفحه

شعر به کودکان کمک می‌کند که دنیای ناشناخته را کشف کنند. شعر به کودکان امکان می‌دهد که تخیل خود را در فضای بی ‌کران رها کنند. شعر به کودکان توانایی ساختن دنیا های تازه را می‌دهد.

این مجموعه از شعرهای ناصر کشاورز، شاعر صمیمی کودکان ایران، سرشار از بازیگوشی کودکانه است.این شعرها هم به کودکان لذت می‌دهد و هم ذهن آنان را به دنیاهای نو باز می‌کند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره کتابخانه

کتابخانه عمومی حکیم هیدجی تحت نظر نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال 1375 و باهدف اطلاع رسانی به عموم مخاطبین شروع به کار کرده است. تلفن: 02435752101 آدرس: خیابان امام خمینی - خیابان ملت- کتابخانه عمومی حکیم هیدجی کدپستی: 43876-45731
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کتاب خانه ی عمومی حکیم هیدجی و آدرس khakim.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 23
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 686
بازدید کل : 97537
تعداد مطالب : 256
تعداد نظرات : 17
تعداد آنلاین : 1